راهنمای گردشگری

راهنمای فارسی گردشگری

آخرین تحولات خاورمیانه


کمیسیون اروپا و آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) از نزدیک وضعیت خاورمیانه و تأثیر آن بر هوانوردی غیرنظامی را در پی افزایش تبادلات نظامی بین ایران و اسرائیل در 13 تا 14 آوریل 2024 زیر نظر دارند.

تمامی حریم هوایی آسیب دیده (اسرائیل، لبنان، اردن، عراق و ایران) توسط صاحبان حریم هوایی مربوطه از طریق NOTAM (مشاوره) در بازه زمانی مربوطه بسته شد. هیچ خطری برای پرواز غیرنظامی در هیچ زمانی وجود نداشت. تمام این NOTAM ها در دوره امروز، 14 آوریل منقضی شده اند.

کمیسیون اروپا و EASA به نظارت دقیق وضعیت برای ارزیابی هرگونه خطرات ایمنی احتمالی برای اپراتورهای هواپیماهای اتحادیه اروپا ادامه خواهند داد و آماده اقدام مناسب خواهند بود.

EASA در تماس نزدیک با تمام مقامات مربوطه هوانوردی غیرنظامی، به ویژه CAA اسرائیل است تا اطلاعات دست اولی داشته باشد که می تواند در ارزیابی های خود و مکانیسم هشدار منطقه درگیری اتحادیه اروپا، که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اپراتورهای هوایی در ایمنی آنها پشتیبانی می کند، استفاده کند. ارزیابی ریسک. در حال حاضر، تعدادی ابزار کاهش خطر برای فضاهای هوایی مربوطه وجود دارد، از جمله بولتن‌های اطلاعات منطقه درگیری (CZIB) و یادداشت‌های اطلاعاتی در دسترس عموم که بر اساس نیاز به دانستن برای طرف‌های مربوطه توزیع شده‌اند.

توصیه های EASA زیر در منطقه وجود دارد:

الف) نکات اطلاعاتی در مورد:

  • اسرائیل و حریم هوایی همسایه، قابل اعمال برای مسافت 100 نیوتن متری اطراف کشور، توصیه می‌کند احتیاط کرده و همه نشریات هوانوردی موجود را دنبال کنید، از جمله به‌روزرسانی‌های بستر اشتراک و همکاری اطلاعات اروپا. این یادداشت اطلاعاتی جایگزین CZIB قبلی، به دنبال تصمیم گروه ارزیابی ریسک امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا، از اواخر مارس 2024، با در نظر گرفتن وضعیت ارزیابی مجدد می شود. هدف از یادداشت اطلاعاتی ارائه اطلاعات به اپراتورهای هوایی در مورد خطرات باقیمانده، از جمله فضاهای هوایی اضافی تحت تأثیر قرار گرفته است.
  • ایران همچنین توصیه می‌کند احتیاط کرده و همه نشریات هوانوردی موجود را دنبال کند، از جمله به‌روزرسانی‌های بستر اشتراک و همکاری اطلاعات اروپا، و همچنین خاطرنشان می‌کند که «در حال حاضر پتانسیل افزایش اشتباه محاسباتی و/یا شناسایی اشتباه در FIR وجود دارد. تهران».

ب) بولتن های اطلاعاتی منطقه درگیری (CZIB) در موارد زیر:

  • عراق، توصیه می کند که پروازهای زیر FL 320 در داخل FIR بغداد انجام نشود.
  • سوریه، توصیه می کند از پروازهای بیش از حد در تمام ارتفاعات FIR دمشق اجتناب کنید.

اطلاعات پس زمینه در مورد مکانیسم هشدار منطقه درگیری اتحادیه اروپا

مکانیسم هشدار منطقه درگیری اتحادیه اروپا مبتنی بر ارزیابی‌های ریسک مشترک است که در سطح اتحادیه اروپا به طور منظم، یا به طور استثنایی در شرایط اضطراری، تحت رهبری گروه ارزیابی ریسک امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا (گروه) انجام می‌شود. این گروه توسط کمیسیون اروپا اداره می شود و امکان تبادل اطلاعات مرتبط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) و EASA را فراهم می کند.

اقدامات کاهش خطر در سطح اتحادیه اروپا با اقدامات زیر انجام می شود:

الف) انتشار بولتن‌های اطلاعاتی مناطق درگیری (CZIB) در وب‌سایت EASA، که ممکن است حاوی توصیه‌های عملیاتی باشد، برای کشورهایی که در نتیجه ارزیابی ریسک اتحادیه اروپا دارای سطح ریسک «بالا» تلقی می‌شوند، یا در موارد دیگر که نیاز به عمومی کردن سایر اطلاعات وجود دارد.

ب) انتشار یادداشت‌های اطلاعاتی با اطلاعات عملیاتی و توصیه‌های دقیق‌تر خطاب به کشورهای عضو و شرکت‌های هواپیمایی آن‌ها بر اساس نیاز به دانستن؛ و

ج) گردش هشدارهای مناطق درگیری از طریق پلتفرم اشتراک و همکاری اطلاعات اروپایی، شامل اطلاعات و داده‌های مربوط به مناطق خطر خاص، تحولات و حوادث مناطق درگیری که به طور منظم بین اعضای پلت فرم توزیع می‌شود.

در شرایط فعلی، همه ابزارها با هدف حمایت از کشورها و اپراتورهای هوایی با ارزیابی ریسک به صورت مستمر و به موقع استفاده می‌شوند.



منبه خبر